Berjangkit

Secara tidak langsung, "Benda Baru", yang aku tumpu menjadi kerja sambilan yang mendatangkan duit tambahan. Semangat yang dulu penah ada muncul semula. Masa ni akal bergasak menghasilkan idea untuk menjayakan impian. Walaupun bukan rancangan besar tapi ia cukup memadai untuk merealisasikan cita-cita akan datang.

"Eh! ko datang la tempat aku - bawak la daun kunyit lima ringgit, daun limau purut rm5, serai beberapa ikat semua tu, kita kira lump sum lah"


"Kita cuba pelihara ikan talapia merah nak par"


Ini semua dari perbualan dengan kawan-kawan sekolah aku. Masa ni terus hati aku terbuka untuk meniaga semula. Da alang-alang tengah cucuk tanam, Selain untuk kegunaan sendiri - daun jadi tunai - Alhamdulilah.

Dom bukak cerita pasal Pokok Vanilla yang dia semai masa berborak dipagar antara belakang dan tepi rumah masing-masing-dua minggu lepas. 


"Ni produk terbaru aku par, Hah! par kau cuba la promotekan, Nanti aku kasi ko gaji"


Esoknya terus aku buat apa yang Dom minta. Bila taip perkataan anak pokok Vanilla, teringat pada anak pokok gaharu, semaian kawan yang sama-sama tanam pokok gaharu. Maksudnya aku ada 2 benda yang dapat aku promotekan.


"Hah! cantik la ni, anak pokok gaharu boleh juga aku jual."


Tempoh hari masa Hari Raya Aidil Adha, aku bersama keluarga ke rumah kakak sepupu aku, kenduri kesyukuran. Suaminya - aku tandakan sebagai otai dalam bidang cucuk tanam - segala tanda hormat kehijauan dan salam daun hijau aku berikan kepada dia.

"Mak ai, rumah ke nursery ni" bulat biji mata aku lihat sekeliling rumahnya. Sebelum ni tak ada la penuh macam sekarang ni. Penuh dengan pokok-pokok perhiasan. Bila sudah asyik dengan tumbuh-tumbuhan - orang lain kata semak tapi bagi aku, rumah dia macam syurga kehijauan. Sarat dengan pokok-pokok yang menyedapkan mata memandang.


"mmm.. bang, saya dengan pokok perhiasan ni kurang sikit. belum study lagi. Heh." kata aku 


"meh sini, ni ada anak pokok durian musang king dengan IOI" kata abang sepupu aku.


Tergelak dalam hati aku masa ni, bila masa la dia buat benda-benda ni semua - laju betul - semua ada.


"kalau nak, promotekan nanti abang kasi upah" - masa ni aku ada terjeling beberapa pokok perhiasan yang aku suka. tapi nanti la modal da tak berapa ada.


"Yang terapi tanah tu pun kalau kau nak promote pun nanti abang kasi upah juga"


Terapi tanah ni abang sepupu aku kenalkan masa mula-mula aku semai cili hidup. Dia yang hasilkan sendiri secara manual untuk dipasarkan secara kecil-kecilan. Aku cuba dan ralat juga masa tu, sebab belum faham fungsi sebenar terapi tanah tu. Ada beberapa gaya aku buat. Alhamdulillah semua menjadi, tapi keterangan untuk fungsi terapi tanah nanti dulu lah, sebab abang sepupu aku sedang menyiapkan 20 guni tempahan. Tak cukup tangan katanya. Risau kalau aku promote dia tidak menang tangan nanti. 

Bila niat untuk kebaikan keluarga, Allah tentukan jalan yang baik-baik,  dari anak pokok vanilla - anak pokok gaharu - anak pokok durian musang king dan durian IOI. Semua aku sudah promotekan dalam dua minggu ini. Alhamdulillah ada yang berminat untuk membelinya. 


"Ok.. Semoga cita-cita kita tercapai" mesej terakhir dari sepupu aku dari Pasir Gudang, Johor. Masa ni kami berborak pasal pokok-pokok, minat yang sama tapi sepupu aku bersifat seorang pengumpul yang tegar. Pokok-pokok perhiasan yang dia sebutkan semua - yang susah dijumpai.

Sekian.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rumah Sewa Melaka Tengah - PANGSAPURI PERTAM JAYA IDAMAN