Napi Masak Asam - Pasar Besar Bachang

Macam bulan-bulan sebelumnya dan macam bulan-bulan yang akan datang, dalam sebulan mesti ada 2 atau 3 kali ke pasar, menemani mak aku untuk membeli barangan dapur - Pasar Besar Bachang, berhadapan Kipmart Bachang, dulunya Pasar Besar ini lokasinya di Melaka Sentral tapi diarahkan berpindah ke sini, katanya untuk memberi laluan kerja baikpulih dan naik taraf bangunan yang mengalami kerosakan.

Gambar : Mak bersama ikan-ikan kesayangannya

Selain perasaan cemas semasa mencari parking kerana hendak bergegas mencari bilik air - (perut ni salu bikin hal masa-masa pagi tau) - sarapan dengan makanan yang dijual disini juga boleh tahan menyelerakan. Banyak kedai makanan. Ikut tekak masing-masing - senyum dan duduk saja di depan kedai yang anda suka. Yang famesnya di sini adalah Nasi Gunting. tapi untuk aku, mmmm - masih belum mahu cuba pula.

Gambar : keadaan di tempat makan Pasar Besar Bachang, Melaka

Aku? aku pilih kedai ini - mesti singgah bila aku ke pasar bersama mak - NAPI MASAK ASAM. Nasi Lemak bersama Masak Asam Ikan Pari atau Daging Tetel - gambar tidak usah tanya dulu ya, selalu lupa. Korang bayangkan lah sendiri - sepinggan nasi lemak  - ada sayur, kacang, timun, sambal, telur mata kalau nak, sebelah kanan korang ada semangkuk masak asam - masih berasap - panas. Syiok woo!!!




Gambar : Mak menjamu selera di kedai makan Napi Masak Asam bersama semangat Food Hunternya


(Dengarkanlah untuk hilangkan lapar malam-malam)




















Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Berjangkit

Rumah Sewa Melaka Tengah - PANGSAPURI PERTAM JAYA IDAMAN